Monday, October 02, 2006

Demi Masa

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran" Al-Asr: 1-3

Masa itu terasa berlalu begitu sahaja bagi hamba yang sentiasa leka dan lalai dengan kehidupan duniawi. Dua puluh empat jam itu tidak memadai baginya. Kenapa begitu? Kenapa nikmat masa yang Allah berikan itu tidak disyukuri dan dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Andai masa ini terhenti sekalipun, ia masih tidak cukup buat hamba yang tidak tahu menggunakan nikmat Allah tersebut.

Diri ini terpaku seketika, terdiam. Adakah aku lalai dengan nikmat Allah? Adakah aku menggunakan nikmat Allah itu dengan sebaiknya? Sedarkah betapa ruginya masa yang berlalu tanpa aku mengingati Allah, tanpa aku menyebut kalimah zikrullah?

Alangkah ruginya kita yang membiarkan masa berlalu begitu sahaja. Masa yang berlari laju meninggalkan kita yang masih terkapai mencari sinar Allah. Adakah aku termasuk di dalam golongan yang merugi yang dikatakan oleh Allah itu? Sedarlah wahai hamba, dirimu sentiasa diperhatikan Allah. Dirimu sentiasa diuji dengan pelbagai dugaan dan cabaran. Terpulang kepadamu untuk melalui dan menghadapi ujian-ujian tersebut. Berusahalah sedaya mampu untuk menjadi golongan yang beriman yang beramal soleh. Berlumbalah kalian mengisi waktu dengan perbuatan yang baik agar masamu itu tidak pergi dan berlalu dengan sia-sia.


* Ya Allah, berikanlah kekuatan kepada hambamu yang lemah ini. Bimbinglah daku ke arah sinar-Mu. Tunjukilah daku jalan yang lurus yang Engkau redhai.
* Pesanan kepada diri dan sahabat sekalian...gunakanlah masa yang Allah kurniakan kepada kita dengan sebaiknya. Kita tidak tahu bilakah Allah akan menarik kembali nikmat-Nya ini. Sentiasalah bermuhasabah, merenung diri, menginsafi atas segala kesilapan selama ini. Renung kembali apa yang kita lakukan dalam sehari-hari. Adakah lidah kita ini basah mengingati Allah? Betapa ruginya kita yang lalai dengan nikmat masa yang Allah berikan ini.

wallahualam

No comments: