Thursday, May 18, 2006

Seorang IBU

Ibu...

Kata Hukama' : Tangan yang menghayun Buaian mampu menggongcang Dunia . Demikianlah manzilah atau kedudukan ibu dimata dunia , malah bagi setiap anak yang dilahirkan ke dunia ini , "syurga" mereka berada di bawah telapak kaki ibu .
Ibu boleh menjadi kunci neraka dan juga boleh menjadi kunci syurga . Ianya bergantung kepada posisi yang diambil oleh seorang ibu yang sememangnya digalaskan pelbagai tanggungjawab dan amanah .
Apabila ibu berjaya melaksanakan tanggungjawab dan peranannya bagi menghindarkan diri dan ahli keluarganya dari Api neraka , iaitu dengan melaksanakan perintah Allah dan menjauhi larangan Allah swt. pastinya ia telah memiliki kunci syurga . Insyaallah .

WAHAI IBU :
JADIKAN DIRIMU !
IBU YANG BERIMAN DAN BERTAQWA.
JADIKAN DIRIMU !
IBU YANG HEBAT DAN BERJAYA.
JADIKAN DIRIMU !
IBU YANG MENDIDIK DAN MENYAYANGI.


WAHAI IBU :
DIDIKLAH ANAKMU ,
AGAR MANTAP ISLAM DAN IMAN MEREKA.
DIDIKLAH ANAKMU ,
BIAR BERILMU DAN BERMARUAH.
DIDIKLAH ANAKMU ,
SEMOGA MEREKA MAMPU BERDIKARI DAN MEMILIKI JATI DIRI


Bagaimana mendidik..

Sabda Rasulullah s.a.w:

Suruhlah anak - anak kamu supaya bersembahyang sedang mereka berusia 7 tahun dan pukullah mereka ( jika enggan solat ) sedang usia mereka 10 tahun dan asingkan tempat tidur mereka . ( antara anak lelaki dan anak perempuan ).
Riwayat Al Hakim dan Abu Daud A'mr bin Ash rha.
Suruhlah anak - anak kamu supaya menjunjung tinggi titah perintah Allah dan menjauhkan segala larangan Allah swt. sedemikian itu adalah perisai bagi mereka dan juga bagi kamu dari api neraka .
Riwayat Ibnu Jarir dan Ibnu Mundzir dari Ibnu Abbas rha


**Diambil serba sedikit dari blog Ust. Nasrudin Tantawi. Nak tahu lebih lanjut mengenai statistik kes2 di malaysia (anak luar nikah, kes jenayah yg pelbagai, murtad..etc), bukalah blog 'diari seorang mujahid'.
**Seorang Ibu memainkan peranan yang penting untuk anaknya. Besar tanggungjawab seorang ibu. Each one of us going to be a mother in the future, InsyaAllah. Erm, cuak tak...camna nak menjaga anak. InsyaAllah, cubalah sedaya mampu menimba ilmu dari sekarang untuk bekalan di masa hadapan-Jadikan dirimu Ibu yang beriman dan bertakwa, hebat dan berjaya, mendidik dan menyayangi.
**Teringat kat mak di rumah...homesick! huhu..
(jaga anak2 saudara pon, dah cukup mencabar-terutama di zaman sekarang ni...sehingga dicop garang! walaupun sebenarnya tak garang pun..hehe =) This entry is just a reminder for myself and for all of you guys out there...marilah bersama2 menuntut ilmu yer walaupun tak tahu bilakah waktu nak menjadi seorang ibu...hehe)
wallahualam.

2 comments:

Valjam Boyd said...

waaah...balik msia ni, semangat le nak mengajar anak buahku yg seorg tu..itu baru seorang. harap2 kalau ada ramai lagi, semangat tu tak kan hilang...

an_naas said...

hehe..bagus2..kem salam ye kat Irfan =)