Thursday, May 25, 2006

Sabar

"Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar" (Al-Baqarah: 153)

"Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buaha-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar" (Al-Baqarah: 155)

"Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung" (Al-Imran: 200)

"Katakanlah: Hai hamba-hambaku yang beriman, bertakwalah kepada Tuhanmu. Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah adalah luas, sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas" (Az-Zumar: 10)

"Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan" (As-Syura: 43)

"Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu; dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu" (Muhammad: 31)


-Setiap yang berlaku di sekeliling kita adalah dugaan dari Allah swt untuk menguji hamba-hambaNya yang bertakwa.
-Kadang-kadang terasa penat...dan malas nak mengambil tahu masalah sekeliling. Tapi, tak boleh gak..sebab benda tu depan mata dan bahu ni memang dah ditakdirkan oleh Allah kepada kita untuk memikul masalah.
-Setiap kita ada tangunggjawab masing2. Kalau semua mengambil kata putus untuk ignore apa2 masalah yang timbul...maka, bila masalah tu nak settle.
-Untuk rakan-rakan seperjuangan...ingatlah kata-kata Allah di atas. Banyakkan Istighfar, sentiasalah berdoa moga ditetapkan hati di atas jalanNya. Teruskan perjuanganmu!
-Owh...one more important thing. Just a reminder for all of us. Bila nak sampaikan information, kalau benda tu 'kaler putih'...bgtahu la kaler putih. Tak perlu la nak tukar jadi 'kaler cream' lak. And then, bila kita dgr something/ dapat information apa2, check la dulu yer sumbernya. Jangan terus terima bulat2. Dengar dari kedua-dua belah pihak dan compare. Jangan sampai information yang kita dapat tu membawa fitnah kepada orang lain. Bahaya tuh!! Sia-sia jerla kan kebaikan yang kita buat, pegi usrah ker, blaja tafsir ker...tapi hati tak bersih! So, berhati-hatilah wahai saudaraku sekalian.
wallahualam.

No comments: