Sunday, June 03, 2007

Nafsu

Sebaik-baik ilmu adalah ilmu yang dapat mendekatkan diri kepada Allah SWT. Belajar Medic ni..mendekatkan diri kepada Allah ke? Tentulah jawapannya ya. Setiap ilmu itu adalah pemberian tuhan kepada hambaNya. Terpulang kepada kita untuk menilai dan menggunakan ilmu tersebut. Just nak share sedikit ilmu yang dipelajari di DID aritu.

Definisi hawa nafsu: Sesuatu yang disukai oleh tabiat manusia, tanpa menghiraukan akan syariat islamiah.
Sifat nafsu: Cinta kepada dunia yang fana
Tabiat nafsu: Merasa bahagia dengan kerehatan yang segera.

Berkata Imam Ali ra: "Takutlah kamu kepada 2 perkara; Mengikut hawa nafsu dan panjang angan-angan. Kerana sesungguhnya mengikut hawa nafsu itu menyimpangkan manusia dari kebenaran, Panjang angan-angan pula membawa manusia lupa akan akhirat".

Hawa nafsu terbahagi kepada 3 bahagian; Mutma'innah, Ammarah dan Lawwamah

Nafsu Mutma'innah: Nafsu yg telah mencapai kesempurnaan cahaya yang menyinari hati sehingga menghilangkan segala sifat-sifat yang dicela, serta bersifat dengan sifat-sifat yang terpuji

"Hai jiwa yang tenang (mutma'innah). Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku, dan masuklah ke dalam syurga-Ku" (Al-Fajr: 27-30)

Di antara sifat-sifat yang terpuji adalah:

1) HIKMAH- berpengetahuan luas dan bijaksana bertindak berlandaskan Al-Quran, Al-Sunnah dan alam syahadah serta dapat memberi alasan yang munasabah dan bukti yang sesuai.

- Rasional
- Celik akal
- Maarifah
- Bercakap benar
- Menegakkan kebenaran
- Kesyukuran
- Takutkan Allah SWT
- Kerajinan
- Prihatin
- Berketerampilan

2) A'DAALAH (adil)- Keadaan di mana sesuatu perkara itu diletakkan di tempatnya yang sebenar mengikut syariah islamiah

- Kasih sayang- Tips untuk menguatkan kasih sayang antara sahabat adalah menyuap makanan kepada sahabat kita. Pernah try tak sebelum ni? Try la... =)
- Silaturrahim
- Berterima Kasih
- Baik pertimbangan
- Toleransi
- Saling bermaafan
- Bermarwah- hias diri dgn budi pekerti mulia melalui tuturkata, tingkahlaku, pakaian dan pergaulan
- Ibadah
- Sensitif kepada kezaliman
- Kejujuran
- Kerjasama
- Semangat bermasyarakat
- Bermuafakat

3) IFFAH- mengawal nafsu drpd perkara yang haram dan syubhah, supaya ianya terdidik ke arah melaksanakan perkara-perkara yang maaruf serta sentiasa tunduk kepada petunjuk akal dan syarak

- Malu
- Kesopanan
- Sabar
- Baik hati
- Murah hati
- Kebebasan
- Qana'ah
- Berdisiplin
- Daya usaha
- Sejahtera
- Wara'
- Wasatiyah
- Kebersihan
- Menghargai masa
- Dedikasi

4) SYUJA'AH- Sanggup berjuang dgn penuh kesabaran mempertahankan agama, diri, akal, keturunan, harta benda, negara, maarwah dgn kekuatan fikiran, harta benda, tenaga dan jiwa

- Berjiwa besar
- Yakin diri
- Hemah tinggi
- Tetap pendirian
- Istiqamah
- Berani mencuba
- Tahan lasak
- Berdikari
- Berani berjihad


Nafsu Ammarah: Nafsu yang mengajak kepada sifat-sifat yang tidak elok, dan yang dikeji,suka kepada kesenangan, kerehatan, cinta dunia, takut mati dan segala sifat yang dibenci oleh Allah SWT dan manusia.

Nafsu Lawwamah: Nafsu yang berada di antara dua persimpangan, baik atau jahat, akan tetapi lebih berat kepada kebaikan dan terjaga dari kealpaan yang melanda dirinya.

** Sila check diri masing-masing, moga diberi kekuatan untuk menghindari dan mengawal nafsu
** Marilah bersama-sama menghiasi diri dengan segala sifat terpuji dan mulia, serta berdoa agar Allah SWT menetapkan hati-hati kita di jalanNya...

wallahualam


No comments: