Sunday, December 25, 2005

Takut..

Takut kepada Allah.

Ketakutan Nabi s.a.w ketika berlaku ribut.

Aisyah r.a meriwayatkan bahawa apabila berlakunya tiupan angin kencang yang membawa awan tebal, wajah Rasullullah s.a.w akan bertukar menjadi pucat kerana takut kepada Allah. Baginda berasa resah gelisah dan membaca doa yang bermaksud:

“Ya Allah Aku memohon kepadaMu kebaikan daripada angin ini dan kebaikan yang datang bersama-sama angin ini. Aku memohon perlindunganMu dari keburukan angin ini dan apa-apa keburukan yang datang bersama-sama angin ini”

Selanjutnya apabila hujan mula turun jelas nampak tanda kegembiraan pada raut wajah Rasullullah s.a.w . Suatu ketika aku bertanya kepada baginda:
“Wahai Nabi Allah apabila awan muncul setiap orang akan bergembira kerana hujan akan turun, tetapi kenapa pada ketika itu aku dapati tuan sangat resah gelisah?”

Baginda menjawab : “Wahai Aisyah! Bolehkah aku terasa selamat bahawa angin ini tidak membawa bersama-samanya kemurkaan Allah? Kaum ‘Ad telah diazab dengan angin. Mereka tersangat gembira apabila melihat kumpulan awan tebal, mempercayainya sebagai pembawa hujan tetapi sebenarnya kebinasaan sama sekali kepada kaum ‘Ad”

Jelas Rasullulah s.a.w merujuk kepada ayat al-Quran yang bermaksud:

“Maka tatkala mereka (kaum ‘Ad) melihat azab itu berupa awan yang menuju ke lembah-lembah mereka, berkatalah mereka: inilah awan yang menurunkan hujan kepada kami. (Bukan) bahkan itulah azab yang kamu minta supaya dating denagn segera iaitu angin yang mengandungi azab yang pedih.
Yang menghancurkan segala sesuatu dengan perintah Tuhannya, maka jadilah mereka tidak ada yang kelihatan lagi kecuali (bekas-bekas) tempat tinggal mereka. Demikianlah kami memberi balasan kepada kaum yang berdosa”.
(Al-Ah Qaf : 24-25)

Lihatlah ketakutan kepada Allah yang lahir daripada hati seorang yang terbaik dari seluruh makhluk. Walaupun terdapat al-Quran yang jelas bahawa Allah tidak akan mengazab umat ini selagi Rasullulah s.a.w bersama mereka, baginda sangat takut kepada Allah sehinggakan tiupan angin yang kuat mengenangkan kembali azab yang telah diterima oleh kaum-kaum yang terdahulu. Renungkanlah sebentar ke dalam diri kita.

Walaupun diri kita penuh dengan dosa dan maksiat namun segala bencana alam seumpamanya gempa bumi, kilat dan sebagainya tidak sedikitpun mencetuskan rasa takut di dalam hati kita kepada Allah. Sebaliknya kita sibuk di dalam keadaan ‘lagho’ (pekerjaan sia-sia), bukannya mahu beristighfar ataupun solat pada masa-masa yang sedemikian.


Sikap Anas r.a tatkala berlaku ribut.

Nadhir bin Abdullah meriwayatkan:
Suatu hari semasa Anas masih hidup cuaca menjadi sangat gelap sedangkan hari masih siang. Aku pergi menemuinya dan bertanya, “Pernahkah kamu alami keadaan begini ketika hidupnya Rasullulah s.a.w?”

Beliau menjawab, “Aku berlindung kepada Allah. Pada masa itu jikalau angin bertiup lebih kuat daripada biasa kami akan bergegas ke masjid takut-takut kalau-kalau kiamat akan terjadi”.
Abu Daud meriwayatkan: “Apabila sahaja berlakunya ribut, Rasullulah s.a.w akan gelisah dan akan bergegas ke masjid”

Pada hari ini siapakah yang berura-ura hendak ke masjid walaupun bala yang dating itu besar musibahnya? Tidak hairanlah pada orang awam, tetapi orang-orang yang menganggap diri mereka seorang Islam yang baik amalnya tidak pun mengamalkan sunnah ini. Kita jawablah sendirian akan keadaan yang sudah merosot ini…..wallahualam.
" Ya Allah, kurniakan aku sepasang mata yang menangis kerana takut padaMu sebelum air mata ini kering.."-doa Nabi

No comments: