Sunday, December 25, 2005

Lion of The Desert

Umar Mukhtar “Lion of The Desert”

Libya merupakan sebahagian dari Negara Islam yang berada di bawah naungan Khalifah Uthmaniyyah. Pada akhir abad ke-18, Daulah Uthmaniyyah berada pada tahap yang sangat lemah di samping serangan dari tentera Salib. Tentera Salib telah bersekongkol dengan kerajaan Itali untuk menyerang Libya. Mereka memporak-perandakan penduduk, menghancurkan rumah2 dan menguburkan nyawa yang tidak terhitung jumlahnya. Penduduk Libya bangkit melawan penjajah di bawah seorang ketua yang tiada tandingannya, iaitu Umar Mukhtar.

Riwayat hidup
Beliau ialah Umar Mukhtar bin Umar Al-Manfy, seorang yang terkenal sebagai mujahid di Tripolis Barat dalam menentang penjajahan Itali. Beliau dlahirkan di Al Bathnan, Burqoh pada tahun 162M. Ayahnya meninggal dunia di Hijaz sewaktu dalam perjalanan menunaikan ibadah haji dan menyerahkan anaknya di bawah jagaan adiknya, Muhammad. Beliau telah menghafal Al Quran sejak berumur 13 tahun. Di samping itu, beliau juga mendalami Syari’ah Islamiyah dan juga sirah sahabat tentang kepahlawanan mereka di medan pertempuran.Umar Mukhtar belajar di daerah Sanusiah di bwah ajaran Syeikh Muhammad Al Mahdi. Pada tahun 1312 H, beliau berhijrah ke Sudan bersama syeikhnya. Kemudian, kembali ke Daerah Qusyur di Libya dan menetap di sana sehingga tentera Itali dapat merebut Ben Ghozi pada tahun 1329 H.

Perjalanan Jihad
Ketika berada di Sudan, semangat jihadnya tidak pernah padam dan beliau sering berhubung dengan mujahidin2 Libya yang berada di Sudan atau Mesir. Apabila beliau mendapat tahu armada Itali menggempur Ben Ghozi, beliau meninggalkan Sudan dan meminta pemimpin Libya yang berada di Sudan atau Mesir untuk bersatu mempertahankan tanah hak mereka.
Itali mengetahui rencana Umar Mukhtar lalu mengirim pasukan tentera dengan persenjataan yg lengkap untuk menyekat perjalanan beliau. Maka, terjadilah pertempuran yg sgt sengit antara keduanya dan Allah telah mentakdirkan keselamatan terhadap Umar Mukhtar dan jemaahnya hingga mampu membunuh tentera Itali dengan jumlah yg banyak. Oleh itu, sampailah beliau dan jemaahnya di Libya dengan selamat.
Walaupun banyak menyertai pertempuran melawan penjajahan barat ke atas Libya, beliau mash tidak kekeringan idea dalam strategi peperangan dan kemenangan selalu menyebelahi pasukan umat Islam. Antara pertempuran2 yg penting : peperangan Bariqoh, Rahibah, Aqiroh Al Mathmuroh dan Karsah yang mengambil nama sempena tempat berlaku peperangan2 tersebut. Bahkan General Garziani (komander umum Itali di bawah dictator Benito Mussolini) pernah berkata bahawa beliau telah berlawan melawan Umar Mukhtar dan para mujahidin di bawahnya sebnayak 263 kali selama 20 bulan. Jumlah ini tidak termasuk peperangan yang disertai Umar Mukhtar 20 tahun sebelumnya.

Pasukan Itali pada suatu ketika berkub di Jabal Akhdor dan mengepung daerah ini. Setiap malam, Umar Mukhtar keluar bersama beberapa mujahidin untuk mempelajari medan tempur dan menyelidiki kekuatan musuh serta mencari celah2 kelemahan mereka. Pada suatu malam, Umar Mukhtar keluar seperti biasa tetapi gerak-gerinya telah diketahui oleh tentera Itali. Tentera Itali menyerang kumpulan ini dan salah satu peluru mereka telah mengenai kepala kuda yang ditunggangi Umar Mukhtar dan menyebabkan beliau terjatuh dan kaca matanya tertanggal, menyebabkan beliau tidak mampu berbuat apa2 lagi. Itali menawan beliau dan dipenjara selama 4 hari. Apabila ditanya apa yang beliau kerjakan, Umar Mukhtar menjawap tanpa rasa gentar “Penangkapan ke atas diri aku hanya semata-mata kehendak Allah Azza Wajalla dan aku telah menjadi tawanan kamu, maka Allah sahajalah yang mengatur segala urusan, sedang kamu sekalian dengan keadaan kamu, berbuatlah semahu kamu terhadapku. Maka harus dketahui oleh kamu semua bahawa aku sekali-kali tidak akan pernah pasrah untuk taat kepada kamu semua”.
Di dalam tawanan beliau telah diminta untuk menulis surat dengan disertai tanda tangan kepada Mujahidin untuk menghentikan peperangan dan meminta mereka untuk menyerahkan diri kepada Pemerintah. Namun beliau menolak dengan tegas dan memilih mati daripada menjadi penyebab berhentinya jihad. Akhirnya beliau telah dibawa ke ruang mahkamah dibelenggu dengan besi dan dijaga ketat. Mahkamah kemudiannya memutuskan hukuman mati kepada beliau. Ketika mendengar keputusan itu beliau terima dengan lapang dada dan berkata, “Inna Lillaahi wa Inna laihi Roji’un”. Maka bergembiralah orang2 Itali di atas tertawannya Umar Mukhtar dan permulaan kemenangan mereka.
Tersebarlah berita ke seluruh dunia tentang hukuman tersebut. Di libya, banyak pemuda, wanita, dan anak-anak yang mahu menggantikan diri mereka dengan Umar Mukhtar. Beliau telah dibawa ke kawasan lapang supaya semua orang dapat melihat dan mendapat pengajaran. Lapangan itu dipenuhi dengan tentera dan persenjataan yang lengkap.
Sebelum tali gantung dikalungkan ke lehernya, beliau memandang kepada kaumnya seraya berkata, “Wahai para mujahidin! Janganlah kalian berputus asa dari rahmat Allah karana Allah akan menolong kalian dari penjajah perampas ini, dan Allah akan menolong Islam dengan kalian. Sungguh hidupku akan lebih panjang daripada kehidupan orang2 yang menggantungku!”.
Tepat jam 9 pagi hari Rabu tanggal 16 September 1931 M, Itali melaksanakan hukuman gantung ke atas pahlawan ini dan diletakkanlah tali gantung di leher beliau. Sebelum wafat, beliau mengucapkan 2 kalimah syahadah : Asyhadu anal Ilaha illlallah Wa Asyhadu anna Muhammadar Rasulullah”.
Berangkatlah rohnya yang suci menuju tempat yang abadi, mudah2an semua yang beliau sumbangkan mendapat keredhaan Allah dan mudah2an generasi2 penerusnya akan menjadi mujahid2 yang berani menentang penjajah, baik penjajah aqidah, pemikiran, moral atau pun material.Semenjak wafatnya Umar Mukhtar, Itali dapat menguasai Libya hingga ke tahun 1943 M

No comments: