Sunday, December 25, 2005

Fitrah...

Assalamualaikum..

Erm, malas nak menulis sebenarnya nih...tengah membelek soalan2 and jawapan past years. Pathology n bacteriology...byk betul aku kena study nih! Tp, InsyaAllah sempat kot nak buat past years sbb masih ada lg seminggu b4 kolej bukak...Ganbate!! :)

Dalam proses membelek-belek sambil membaca tuh, tiba2 terpandang something kat jawapan past year membe aku sorang nih. Dia kena jawab soalan Bacte-write short notes on Gonorrhoea (summer 01). Bawah skali paper tuh..ada something extra yg dia tulih. T'ketawa aku sorang2...mesti makcik nih bosan buat ps yrs...so, buat tambahan kat last skali page tuh...Tak pun, peringatan utk rakan2 yg disayangi (teringat kata2 seorg kawan : aku menegur kerana aku sayang dgn rakan2 aku, atas dasar kasih sayang). Ada article yg dia letakkan kat bwh answer sheet dia tuh...nice one. Tak lupa ucapan slamat studi diselitkan...hehehe. Article mengenai....CINTA. Bacalah yer..kengkawan! Ingatlah, Cinta Allah Cinta Hakiki...


Sejenak Rehatkan Minda.. =)

Cinta antara makhluk itu merupakan satu fitrah. Semua org pasti merasainya. Namun begitu, kita tidak mahu cinta itu disalurkan ke jalan yg tidak diredhai Allah atau dgn kata lain kita tidak memanfaatkannya dengan cara yang hak. Kita tidak mahu cinta kita diselaputi dosa2 yg merenggangkan hubungan kita dgn Allah. Tapi bagaimana utk memiliki cinta yg suci, terpelihara dari segala maksiat?

Kalau boleh kita tidak mahu sebarang pertemuan yg tidak diiringi oleh mahram. Berdua-duaan biarpun bukan di tempat yg sunyi adalah haram kerana boleh menimbulkan fitnah dan syaitan pasti menjadi org ketiga yg mengajak kepada perlakuan mungkar. Bercakap melalui telefon pun sekiranya tidak ada perkara penting yg ingin dibincangkan kalau boleh cubalah kita elakkan. Begitu juga dgn surat2 cinta..(Tulis surat utk makabah lg bagus kann..). Ada org mengutuskan warkah biru yg direnjis minyak wangi utk tatapan kekasihnya (abih ler perfume kalo camtu). Kalo boleh kita tidak mahu menulis atau menerima surat seperti itu kerana kita akan terbuai dlm lamunan dan angan2.

Alangkah baiknya jika kita dapat mengemudikan bahtera cinta itu pada jalan yg diredhai Allah. Pertemuan diatur bersama mahram, bercakap melalui telefon bila benar2 perlu sahaja, surat2 yg datang adalah surat yg berunsur tazkirah dan mendekatkan kita kpd Ilahi. Bila rindu menjengah, alangkah baiknya kalau kita tidak mengikut perasaan sebaliknya sujud panjang memohon pada Allah agar kita diberi kekuatan. Ah! Allah itu Maha Mengetahui apa yg terdetik dlm hati kita. Kita tidak sendirian menahan sakit rindu padanya. Allah juga tahu dan pasti Allah akan membantu kerana Dia tahu kita ingin mencari keredhaanNya.

Sememangnya sukar mendidik nafsu. Nafsu itu ibarat taman2 indah tetapi jalannya menuju ke neraka. Oleh itu, untuk menjadi seorg yg teguh mengawal diri, kembalilah kpd Allah. Kembalilah kpd Allah sebenar-benarnya dan serahkan diri kita kpdNya dgn sebenar-benar penyerahan. Allah berfirman dlm surah Al-Baqarah, ayat 208, maksudnya:

"Hai orang-orang beriman, masuklah kamu ke dlm Islam keseluruhannya, dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh kamu yg nyata"

Maksud ayat ini ialah, kita mesti melakukan apa yg disuruh oleh Allah biarpun suruhan itu sukar untuk kita lakukan. Kesukaran itu selalunya bila hati kita sudah dirantai syaitan, kerana itulah Allah berpesan, jangan kita ikut suruhan syaitan.

Bagaimana hendak menyerahkan diri kita kpd Allah dgn sebenar-benarnya? Dengan memahami Al-Quran, kita akan lebih mencintai Allah dan bila telah cinta, InsyaAllah hubungan kita dgnNya bertambah erat. Bila hubungan kita dgn Allah bertambah kuat, secara tidak langsung kita tidak sanggup melakukan perkara-perkara yg dilarang oleh-Nya. Maka Jadilah kita seorg Muslim yg sentiasa berpegang teguh memegang amanahNya. ALANGKAH INDAHNYA CINTA YANG DIREDHAI-NYA....

" Ya Allah, hidupkanlah hatiku dgn CintaMu, dan jadikanlah aku hamba yg Engkau cintai.."

" Ya Allah, berikanlah aku kekuatan utk mencintaiMu sepenuh hati dan redha kepadaMu dlm setiap usahaku...Amin."

Cinta adalah membazir jika dicurahkan kpd selain Allah atau melebihi cinta kpdNya. Hati pula membazir jika kosong dr kasih sayang Allah...Oleh itu rakan2, marilah kita bersama2 mencari cinta Ilahi...semoga setiap amalan kita diberkati olehNya. Ok, cukup setakat ini aku menulis tuk hari ini. Jom layan Pathology pulak! betulkan Niat.....Ganbate!!

Wallahualam.

No comments: