Tuesday, September 18, 2007

Serikandi Dakwah (3)

Ummu Hani' binti Abdul-Muttalib (meninggal dunia pada tahun 40 Hijrah) : Beliau ialah Fakhitah dan dikatakan Fatimah binti Abi Talib bin Hasyim. Merupakan sepupu kepada Nabi s.a.w adik beradik kepada Ali bin Abi Talib. Beliau banyak meriwayatkan hadis daripada Nabi s.a.w.

Ummu Waraqah binti Abdullah bin al-Harith (meninggal dunia pada tahun 15 Hijrah) : Beliau memeluk Islam dan berbaiah dengan Rasulullah s.a.w. Beliau mengumpulkan al-Quran dan sempat mengikuti peperangan Badar. Pada waktu tersebut beliau sibuk merawat tentera yang cedera dan menjaga tentera yang sakit.

Khansa' binti Amru (Tamadhir binti Amru bin al-Harith) (meninggal dunia pada tahun 24 Hijrah) : Seorang penyair yang termasyhur. Beliau datang menemui Rasulullah s.a.w sebagai utusan dari kaumnya. Setelah itu beliau memeluk Islam dan mendendangkan syairnya membuat Rasulullah s.a.w kagum terhadapnya. Beliau sempat mengikuti peperangan Qadisiah bersama dengan empat orang anaknya. Beliau tidak henti-henti memberi semangat kepada anak-anaknya supaya berperang sehingga akhirnya kesemua anaknya gugur dalam pertempuran tersebut

Ar-Rubai' binti Mi'waz bin al-Harith al-Ansariah (meninggal dunia pada tahun 45 Hijrah) : Seorang sahabat wanita terkemuka yang sempat berbaiah dengan Rasulullah s.a.w pada waktu baiah ar-Ridhwan dan turut menyertai beberapa pertempuran bersama Rasulullah s.a.w. Beliau memberi minum pejuang-pejuang dan merawat mereka serta menghantar pulang pejuang-pejuang yang meninggal dunia dan yang tercedera ke Madinah.

Ar-Rumaisa' binti Milhan (meninggal dunia pada tahun 30 Hijrah) : Seorang sahabat wanita yang terkemuka. Beliau adalah ibu Anas bin Malik dan pernah ikut serta dalam beberapa pertempuran. Pada masa peperangan Uhud, beliau bertugas sebagai pemberi minum kepada pejuang-pejuang yang dahaga dan mengubati orang Islam yang tercedera. Pada masa peperangan Hunain, beliau bersama Saidatina Aisyah bertugas mengambil air dan mengangkutnya dengan menggunakan bekas-bekas yang diperbuat dari kulit kemudian memberi minum kepada orang-orang Islam di saat perang sedang berkecamuk, kemudian mereka kembali lagi mengambil air dan membawanya untuk umat Islam.

No comments: