Sunday, August 26, 2007

Serikandi Dakwah (2)

Ummu Haram (Mulaikah binti Milhan bin Khalid al-Ansariah) (meninggal dunia pada tahun 28 Hijrah) : Seorang sahabat wanita yang sentiasa keluar berperang bersama pejuang Islam dan sempat mengikuti beberapa pertempuran. Beliau sempat mengikuti pembukaan Cyprus bersama suaminya, tetapi beliau tewas dan akhirnya mati syahid.

Ummu Atiah al-Ansariah (Nusaibah binti al-Harith) (meninggal dunia pada tahun tahun 8 Hijrah) : Salah seorang sahabat wanita yang terkemuka. Beliau sempat berbaiah dengan Rasulullah s.a.w dan meriwayatkan hadis-hadis daripada baginda serta mengikuti baginda berperang sebanyak tujuh kali. Beliau bertugas menyediakan makanan untuk pejuang Islam, merawat tentera yang tercedera dan menjaga tentera yang sakit.

Ummu Imarah (Nusaibah binti Kaab) (meninggal dunia pada tahun tahun 13 Hijrah) : Seorang sahabat wanita yang terkenal dengan keberaniannya. Beliau termasuk di antara pahlawan perang yang sempat mengikuti Baiatul Aqabah, peperangan Uhud, perjanjian Hudaibiah, peperangan Khaibar dan peperangan Hunain. Beliau turut serta berperang dan memberi minum kepada tentera yang cedera. Pada waktu peperangan Uhud beliau tercedera sebanyak dua belas tempat, manakala pada waktu peperangan Yamamah pula sebelah tangannya terpotong.

Ummu Qais binti Mihsan : Beliau ialah Ummu Qais Aminah binti Mihsan al-Asadiah. Telah memeluk Islam semenjak awal, berhijrah dan memberi baiah kepada Nabi s.a.w. Beliau telah membawa anak lelakinya yang masih kecil menghadap Nabi s.a.w maka baginda meletaknya pada tempat duduk baginda lalu anak tersebut terkencing. Lalu nabi merenjiskan dengan air pada tempat kencing tersebut tanpa dibasuhkannya.

Ummi Kalsum binti Uqbah bin Muit (meninggal dunia pada tahun 40 Hijrah) : Seorang sahabat wanita yang memeluk Islam di Mekah. Beliau adalah wanita pertama yang turut serta berhijrah secara berjalan kaki dari Mekah ke Madinah.

No comments: