Friday, July 20, 2007

Srikandi Dakwah

Arwa binti Abdul Mutalib (meninggal dunia pada tahun 15 Hijrah) : Beliau adalah emak saudara Rasulullah s.a.w serta termasuk di kalangan wanita yang terkemuka pada zaman Jahiliah dan Islam. Beliau memiliki pandangan yang bernas dan mahir mendendangkan syair.

Asma' binti Abu Bakar (meninggal dunia pada tahun 73 Hijrah) : Seorang sahabat wanita yang terkemuka dan terdiri daripada orang-orang yang awal memeluk Islam. Dalam peristiwa hijrah beliau ditimpa dengan ujian yang baik. Beliau digelarkan dengan "Zaati an-Nithaqain" (wanita yang memiliki dua selendang). Beliau sempat mengikuti peperangan Yarmuk dan diduga lagi dengan dugaan yang baik. Asma' adalah wanita yang fasih berbahasa dan pandai bersyair. Beliau adalah ibu Abdullah bin az-Zubair serta beliau merupakan muhajirin yang terakhir meninggal dunia.

Asma' Binti Yazid al-Ansariah (meninggal dunia pada tahun 30 Hijrah) : Salah seorang penceramah wanita Arab terkemuka yang terkenal dengan keberanian dan selalu tampil ke depan. Dia adalah seorang ahli hadis yang sempat mengikuti peperangan Yarmuk. Dalam peperangan tersebut beliau bertugas memberi minum kepada para pejuang dan merawat tentera yang cedera. Di satu ketika, di saat peperangan sedang berkecamuk, beliau mengambil tiang khemahnya kemudian terus ke medan pertempuran dan berhasil membunuh sembilan orang tentera Rom.

Ummu ad-Darda' (Khairah binti Abi Hadrad al-Aslami) (meninggal dunia pada tahun 30 Hijrah) : Seorang sahabat wanita yang terkemuka dan memiliki pandangan-pandangan yang mudah diterima. Beliau menghafal hadis-hadis Rasulullah s.a.w dan ramai dari kalangan tabiin yang meriwayatkan hadis daripada beliau seperti Safwan bin Abdullah. Beliau tinggal di Madinah dan meninggal di Syiria.


1 comment:

ARISTIONO NUGROHO said...

Islam memuliakan wanita. Laki-laki yang menciderai fisik dan non fisik wanita, adalah laki-laki yang tidak sungguh-sungguh menerapkan nilai-nilai Islam.
Untuk sharing silahkan klik http://sosiologidakwah.blogspot.com