Friday, September 15, 2006

Camna nie??

Remaja disogok wang, perempuan, telefon bimbit supaya murtad?
KUALA LUMPUR, 14 Sept (Hrkh) - Mutakhir ini isu murtad di kalangan remaja Islam semakin serius, malah ia menjadi satu ancaman kepada akidah umat Islam tatkala pelbagai pihak bukan Islam berusaha memastikan hak kebebasan beragama diiktiraf kerajaan Islam Hadhari.
Harakahdaily mendapat maklumat mutakhir ini, gerakan memurtadkan remaja Islam sedang giat di Seremban 2 dengan usaha lebih agresif dan berani mendekati golongan sasar terutamanya remaja lingkungan usia 17 hingga 25 tahun.
Pengerusi Jawatankuasa Surau Garden Homes, Azman Basra, mendakwa kewujudan kumpulan memurtadkan ini dikesan beroperasi di sebuah premis kedai dua tingkat berhampiran sebuah tokong Buddha di Bandar Seremban 2.
Kumpulan ini menjadikan golongan remaja sebagai sasaran kerana bagi mereka kelompok remaja lebih mudah didekati berbanding golongan dewasa yang lebih kuat pegangan akidahnya, kata Azman dalam satu pengumumannya di surau tersebut baru-baru ini.
"Golongan Kristianisasi ini menawarkan ganjaran berupa wang saku kepada remaja yang mahu murtad, malah mereka juga ditawarkan khidmat seks (bagi yang lelaki akan mendapat perempuan, dan yang perempuan akan mendapat pasangan lelaki) dan telefon bimbit," dakwanya.
Akibat tawaran yang agak lumayan ini, beliau mendapat maklumat ramai remaja dari taman-taman sekitar Seremban 2 murtad dan bilangannya cukup besar.
Menurut Azman, ada kes di mana seorang remaja yang dikatakan telah murtad hingga tidak dapat mengucap dua kalimah syahadah kerana dakwanya meminum sebotol air yang dinamakan 'holly water'.
"Ini suatu perkembangan yang cukup membimbangkan. Saya berpesan kepada jemaah semua agar berhati-hati kepada kumpulan tertentu yang sedang menyebarkan dakyah ini.
"Saya juga berpesan supaya penjaga memerhati gerak-geri anak-anak remaja yang cukup mudah terdedah kepada proses Kristianisasi ini," katanya lagi.
Berikutan perkembangan yang membimbangkan itu jawatankuasa surau kini sedang membuat pemantauan dari semasa ke semasa bagi menghalang usaha memurtadkan remaja ini tidak akan dapat berkembang, kata Azman. - lanh

* Risau betul aku bila memikirkan dan melihat keadaan di sekeliling, terutamanya di Malaysia lah. Macam mana la nanti nak menjaga anak2 di masa hadapan...
Apa yang kita perlu buat??

1 comment:

pulut said...

rs bersyukur bile dikelilingi sahabat2 yang dpt membantu membaiki diri ini dan bersama menegakkan syiar islam