Monday, July 10, 2006

Ranjau perjalanan

Bismillahirrahmanirrahim.
Isu yang menarik perhatian aku dalam 2, 3 hari ni- berita pasal nak memanjangkan tempoh pusat hiburan dan juga pertikaian daripada penyataan mufti perak (Teringat zaman sekolah menengah dulu..time F1, cikgu suruh buat rumusan dari berita penting).
Anyway, malam tadi ada disebut pasal perancangan untuk memanjangkan masa operasi pusat hiburan sehingga pukul 5 pagi. Kenapakah? Kononnya untuk mat saleh yang datang malaysia dapat bercuti sambil berhibur. Ye ke??? Aku rasa majority diorang yang datang adalah kerana ingin melihat keindahan, kebudayaan, cara hidup masyarakat kita etc. Kalau nak berhibur, banyak jer pub2 dan pusat hiburan kat negara diorang..tak yah datang malaysia pon tak per. I think that is not a good idea at all. Bagaimana menteri pelancongan boleh keluarkan idea seperti tu..ntahla. Buat apa nak buka lama-lama? Akan menambahkan lagi maksiat dan jenayah-jenayah yang dah berlambak pun di negara kita ni. Tutup terus tak yah buka sampai bila-bila pun lagi baik!
The second thing that interests me is regarding the statement made by mufti perak, Datuk Seri Harussani Zakaria about hundred thousands of malays that turn to be apostates. Kenapa apabila seorang mufti, tempat rujukan kita yang memberi kenyataan, banyak jer pihak nak pertikai. Erm, apekahh….tak faham aku. Isu yang dikeluarkan oleh mufti perak mengenai ratusan ribu yang murtad ini dah lama pon disiarkan…tetiba ada je pihak nak bukti etc. If you want to make a statement about something, of course la it comes with evidences. So, why the people out there still want to argue about that. Ada juga yang mengatakan isu murtad bukan isu agama…malah isu politik dan keselamatan dalam negara. Mereka risau rakyat akan bimbang mengenai perkara ni. Apekahh. Memang sepatutnya pun kita sebagai seorang yang mengaku Islam ni merasa bimbang. Kita nak ke perkara ni dibiarkan camtu je. Kenapa nak argue about the facts and whatsoever. Cubalah buka mata akan masalah utama yang mufti perak tersebut nyatakan. As a muslim, memang kita kena bimbang akan masalah murtad ni. Kalau kita lepas tangan, siapa yang nak mengambil tindakan. So, kenapa takut rakyat nak risau pula? Keluarkan ajala statistic yang ada supaya masyarakat kita terjaga dari mimpi yang nyenyak, diulit dengan hiburan yang entah apa-apa nih.
Jalan untuk merealisasikan Islam sebagaimana yang dikehendaki oleh
Allah S.A.W dan Rasulnya, adalah penuh dengan ranjau-ranjau kesukaran,
penuh dengan duri-duri yang sentiasa menceracak ke kaki manusia yang
melalui jalan berduri itu. Jalan Islam tidak dihampiri dengan permaidani
merah. Jalan ke syurga penuh kesukaran, jalan ke neraka penuh daya tarikan,
keseronokan dan kegembiraan. Hanya insan yang merasai keagungan iman sahaja sanggup membuat pengorbanan demikian dan melalui jalan berduri itu.
wallahualam.

No comments: